A Magyar Kormány indítványozta azt a törvényjavaslatot, miszerint nem lesz kötelező a jövőben személyes közmeghallgatásokat tartani, azaz tájékoztatni a lakosságot a jövőbéli tervekről, egyeztetésekről, esetleges beruházásokról. A tervezetben az áll, hogy online formában kikerülnek a tájékoztatók, mindezekre lehet majd a lakosságnak szintén online formában vagy telefonhívással véleményt formálni, de nem fogják nagy dobra verni mindazon az információkat, amelyek öncélúan fontosak lehetnek a kormányzás számára.

Ne feledkezzünk meg a 2023. július 12.-én tartott lakossági fórumról, melynek témája az akkumulátor-összeszerelő üzem volt, és ezen tájékoztató keretein belül többen is felszólaltak az üzem ellen. Röviden összefoglaltuk az elhangzottakat mindazok számára, akik nem tudtak részt venni vagy nem tudták megtekinteni a Youtube-ra feltöltött felvételeket.

A fórumot Dr Vass György polgármester nyitotta meg. Elmondta, hogy tájékoztatni kívánják a lakosságot, és az se jelent problémát, ha esetleg ütköznek a vélemények. Ezután megkérte a jegyzőt, hogy időrendben sorolja fel, milyen lépéseket tett az Önkormányzat a BYD és a HTNS fóti üzemeivel kapcsolatban.

Dr. Mihályi Zsolt Apor jegyző beszámolója:

🔹a BYD-val kapcsolatban 2022 októberében indított a Pest Vármegyei Kormányhivatal előzetes vizsgálati eljárást, amire az Önkormányzat környezetvédelmi hatástanulmányt kért,

🔹2022 decemberében az Önkormányzat kiadott egy nyilatkozatot, amelyben kinyilvánította “elkötelezettségét a környezetszennyező vállalkozások korlátozására”,

🔹az Önkormányzat továbbította a lakossági petíciót a kormányhivatalnak, ami hiánypótlást nyújtott be a cég felé, a cég pótolta az iratokat.

2023 májusában érkezett meg a környezetvédelmi hatóság nyilatkozata, melyben leírják: a tevékenységnek nem lesz jelentős környezetvédelmi hatása. Környezetvédelmi eljárás lefolytatását nem tartottàk szükségesnek. A határozat rögzítette, hogy a csarnoképület jelenlegi rendeltetésére tervezett tevékenység nem illeszthető be, ezért a tevékenység megkezdéséhez településképi eljárást kell lefolytatni. Az épület rendeltetésének megváltoztatását kell kérni a polgármestertől.

🔘2023 júniusban a FOTON 2023 Egyesület azonnali jogvédelmet kért, és keresetet nyújtott be a határozat ellen.

🔘2023 június 15.-én a BYD Electric ipari tevékenység bejelentésköteles nyilvántartásba vételi kérelmet nyújtott be az Önkormányzathoz, de erről nem született döntés, ezt a jegyző felfüggesztette további kérdések tisztázásáig.

🔘A HelloParks képviselői júliusban nyújtottak be kérelmet a településképi eljárás lefolytatására. Ez folyamatban van, még nincs döntés.

A HTNS veszélyes anyagok logisztikájával, raktározásával, ez – egy kormányrendelet értelmében – felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemnek minősül, és mint ilyen, biztonsági jelentés készítésére kötelezett. 2022 decemberében a HTNS megkapta a katasztrófavédelmi engedélyt. Ez ellen az Önkormányzat keresetet nyújtott be, hasonlóan a FOTON 2023 Egyesülethez. Ebben a perben a bíróság elrendelte a felek egyesítését, és a katasztrófavédelem határozatát hatályon kívül helyezte. Ezen felül kimondta, hogy amíg nincs bírói döntés, addig nem kezdhetik meg a működésüket. Ez okból halasztani kell a külső védelmi terv elkészítését is.

A lakosság részéről számos kérdés, hozzászólás érkezett, melyek közül néhányat alább közlünk:

🔺Egy rákospalotai férfi úgy nyilatkozott, tüdőbeteg, de mindent megtesz azért, hogy egészségesen éljen. Az akkumulátor-gyár megépítése ennek keresztbe tesz, nem hisz annak az ígéretnek, miszerint az üzemben nem fognak gyártani.

🔺Felmerült a lakosság részéről az alábbi kérdés is: hogyan kívánják megoldani a közlekedést az üzem környékén? A HelloParks képviselője erre azt válaszolta: minden csarnokuk az engedélyeztetés után épült, a Magyar Közút engedélyét is megkapták.

🔺A lakosság egy része nehezményezte, hogy nem volt jelen környezetvédelmi szakember. Megjegyezte azt is, tart attól, hogy az üzem közelsége miatt a fóti növénytermesztők nem tudják majd eladni a zöldségeiket.

🔺A telepítés tanulmánytervből idézett az egyik lakos, mely szerint az üzem nem okoz majd különösebb forgalom- terhelést a városnak. Kiemelte továbbá, hogy a szerződéstervezet nem tilt meg semmiféle tevékenységet a HelloParks területén. Sőt, a szerződés tartalmazza, hogy a befektető 1.451.000 eurót fog befizetni Fót útalapjába, valamint 95 millió forintot azért a kapacitásbővítésért, ami a 12 m belmagasságot 15 m-re emeli a HÉSZ változtatásával. Kérdése volt, hogy ez megtörtént-e. Erre Bíró Zoltán azt válaszolta, hogy ezek a kifizetések szerepelnek a dokumentumokban.

🔺A Göd-ÉRT Egyesület alelnöke a gödi helyzetről kapcsán hozott példákat. Felhívta a figyelmet: szerinte azért itt lesz az összeszerelő üzem, mert az elhasznált akkumulátorokat az összeszerelés helyén kell ártalmatlanítani. Azt gondolja, hogy 7-8 év múlva jönnek az elhasznált akkumulátorok, majd akkor lesz gond.

🔺Lakossági kérdés volt az is, hogy terveznek-e egyéb olyan üzemet, gyárat, ami akkumulátorral kapcsolatos – még egy összeszerelő üzemet, például. A HelloParks képviselőjétől az a válasz érkezett, hogy ők spekulatív fejlesztők, tehát folyamatosan vizsgálják az igényeket, de mivel látják, hogy mennyire problémás ez a terület Magyarországon, neki erre nincs ráhatása.

🔺Egy XVI. kerületi lakos reflektált a HelloParks műszaki szakemberének alábbi megszólalására: A bérlő a peres eljárásig rendelkezett a szükséges katasztrófavédelmi, iparbiztonsági engedéllyel, ebben szerepel minden biztonsági előírás. – A hozzászóló kijelentette, hogy őt nem nyugtatják a szakember szavai, ugyanis, ha baleset történik, felé is elviszi majd a szél a káros anyagot. Aggodalmát fejezte azzal kapcsolatban is, hogy a kamionos forgalom az M0-áson zajlik majd, aminek vannak nagyon veszélyes szakaszai.

🔺A fótligeti lakosok képviseletében megszólaló úr kijelentette: a legnagyobb baj az, hogy nem volt előkészítés a beruházás előtt, és gondok vannak a szabályozással és a büntetési tételekkel is.

🔺Az egyik fóti lakos utalt egy korábbi, kisalagi lakossági fórumra, amin a polgármester két kijelentést tett: 1. Azt ígérte, hogy személyesen fog beszélni Szijjártó Péterrel. 2. Elmondta, hogy őt a HelloParks átverte. A lakos azt kérte a polgármestertől, hogy tisztázza mindkét kérdést. Beszélt-e már a külügyminiszterrel, és mi volt az átverés tárgya? A polgármester reakciója: nem azt mondta, hogy felveszi a kapcsolatot vele, hanem, hogy utánajár az ügynek. Az átverésről azt mondta: ő kezet fogott a HelloParks képviselőjével, hogy nem hoznak ide olyan céget, ami káros anyagokkal foglalkozik, így őt is meglepte, amikor kiderült, hogy mi lesz ott.

🔺Egy XV. kerületi képviselő kifejtette, hogy a tűzoltóberendezéshez tárolt 1200 liter vizet ha kieresztik egy tűzeset miatt, akkor elvileg 1 hónapig le kellene állnia a gyárnak, ugyanis kb ennyi idő kell, hogy visszatöltődjön a tartály. Ő is feltette a kérdést, hogy hogy az önkormányzat hogyan kívánja megoldani a veszélyes anyagot szállító kamionok közlekedése miatt kialakuló helyzetet, hiszen sokszor már így is dugó van. Mi lesz, ha baleset miatt kigyullad egy ilyen kamion? A HelloParks a tűz elleni berendezésekre azt mondta: az nem eloltja a tüzet, hanem azt akadályozza meg, hogy tovább terjedjen. Kijelentette azt is: ha az oltóvíz elfogyna, a katasztrófavédelem fel van készülve az ilyen esetekre, ők fogják megoldani a helyzetet.

🔺Lakossági javaslat volt az is, hogy az önkormányzat működjön együtt a civil szervezetekkel, az átláthatóság jegyében. A HelloParks erre azt mondta: a Foton Egyesület, mint ügyfél most is megkapja azokat a dokumentumokat, amiket a magyar jogszabályok szerint átadhatnak.

🔺Egy fóti önkormányzati képviselő több kérdést intézett a HelloParks képviselőjéhez, aki a következő válaszokat adta: Az üzemben működő biztonsági berendezésnek nagyobb nyomása van, mint egy balesethez kivonuló katasztrófavédelmi autónak, tehát arról nem tud nyilatkozni, hogy mi lesz, ha egy veszélyes anyagot szállító kamion balesetbe keveredik. A HTNS-nél nem volt környezetvédelmi esettanulmány, mert az az iparbiztonsági engedélyezési folyamatnak a része, az mindent tartalmaz.

🔺A Magyar Hang újságírójának kérdésére a HelloParks mérnöke azt válaszolta: nem jelentheti ki, hogy nem fog egyéb – akkumulátorral kapcsolatos üzem – létesülni a csarnokban, mert nem beszélhet a tulajdonosok nevében. Illyés úr azt is kijelentette: nem tudja megmondani, hogy a gyártás mikor tud elindulni – annak ellenére, hogy Szijjártó Péter azt nyilatkozta, a 3. negyedévben elindul – hisz várják a peres ügyek lezárását.

🔺Aggódó lakos hívta fel a figyelmet arra, hogy sok területet minősítettek át logisztikai, ipari területté. Arra kérte a polgármestert és az alpolgármestert, hogy a településrendezési szabályzat alakítása során figyeljenek arra, hogy ne történhessen ilyen a jövőben.